Our Approach

①Profiling

(プロファイリング)


プロファイリングとは、「共有の構想 (Shared Concept) 」を「プログラム憲章 (Why to do) 」として、夢を創発し紡いで輪郭を描くフレームワークです。

プロファイリングのフレームワークは、To-Be Model という望ましい状態と、As-Is Model という現在の状態があり、As-Is からTo-Be に到達するにはいろいろな道筋 (シナリオ) があるという考え方です。この考え方によれば、問題解決とは To-Be と As-Is をはっきりさせ、As-Is と To-Be の差を解消するための最善の手段を選択する (Gap Analysis) ことであるということです。

 

Profiling is a framework for developing "Shared Concept" as "Program Charter (Why to do)" , in which to create, spun and outline a dream.

The profiling framework is based on the idea that there is a desirable state called the To-Be Model and a current state called the As-Is Model, and that there are various ways (scenarios) to reach from As-Is to To-Be. 

 According to this idea, problem solving is to clarify To-Be and As-Is and to select the best method to eliminate the difference between As-Is and To-Be (Gap Analysis). 

 

プロファイリングのロードマップ

Profiling Roadmap

 

その体系は下記のようになります。

 The structure is as follows.

 

1. 環境分析

Environmental Analysis

 

1.1 外部環境分析

External Environment Analysis

 

1.1.1 PEST分析

PEST Analysis

 

P: Politics(政治的要因):

規制など、市場のルールを変化させるもの

・法律、法改正(規制・緩和)

・税制、減税・増税

・政治、政権交代

・裁判制度

・政治団体、デモ

Anything that changes the rules of the market, such as regulations

・ law, law revision (regulation / relaxation)

・ tax system, tax reduction / tax increase

・ politics, change of government

・ court system

・ political organizations, demonstrations

 

E: Economy(経済的要因):

景気や経済成長など、価値連鎖に影響を与えるもの

・景気動向

・経済成長率

・物価

・為替・株価・金利・原油

・消費動向

What affects the value chain, such as the economy and economic growth

・economic trends

・economic growth rate

・prices

・ exchange rate, stock price, interest rate, crude oil

・ consumption trends

 

S: Society(社会的要因):

人口動態の変化など、需要構造に影響を与えるもの

・人口動態・・密度・構成

・流行・世論

・世帯

・宗教・教育・言語

・老齢人口・少子化

What affects the demand structure, such as demographic changes

・demographics, density, composition

・ fashion, public opinion

・ household

・ religion, education, language

・ old population, declining birthrate

 

T: Technology(技術的要因):

ITなど、競争ステージに影響を与えるもの

・インフラ

・IT活用

・イノベーション

・特許

・新技術、技術開発

IT or other items that affect the competition stage

・ infrastructure

・ IT utilization

・ innovation

・ patent

・ new technology, technology development

 

1.1.2 5フォース分析

 Force Analysis

・業界内の競合企業 

・新規参入の脅威 

・代替品の脅威 

・売り手の交渉力 

・買い手の交渉力

・ competitive companies in the industry

・ threat of new entry

・ alternative threats

・ seller's bargaining power

・ buyer bargaining power

 

1.2 内部環境分析

Internal Environmental Analysis

 

1.2.1 3C分析

3C Analysis

・Customer(顧客)

・Competitor(競合)

・Company(自社)

 

1.2.2 SWOT分析

SWOT Analysis

・Strength(強味)

・Weakness(弱味)

・Opportunity(機会)

・Threat(危機)

 

1.2.3 SWOTクロス分析

SWOT Cross Analysis

・SO戦略(maxi-maxi)

・ST戦略(maxi-mini)

・WO戦略(mini-maxi)

・WT戦略(mini-mini)

 

2. As-Isモデル/To-Beモデル

As-Is model / To-Be model

 

2.1 5W1H分析

5W1H Analysis

(Why/What/When/Where/Who/How)

 

2.2 Gap Analysis

 

2.3 シナリオ分析

Scenario Analysis

 

3. STPモデル

STP model

3.1 Segmentation

3.2 Targeting

3.3 Positioning

 

4. Program Charter(憲章)

4.1 Vision(目的)

4.2 Mission(目標)

4.3 Scope(方針)