Our Approach
①Profiling
(プロファイリング)
プロファイリングとは、「共有の構想 (Shared Concept) 」を「プログラム憲章 (Why to do) 」として、夢を創発し紡いで輪郭を描くフレームワークです。
プロファイリングのフレームワークは、To-Be Model という望ましい状態と、As-Is Model という現在の状態があり、As-Is からTo-Be に到達するにはいろいろな道筋 (シナリオ) があるという考え方です。この考え方によれば、問題解決とは To-Be と As-Is をはっきりさせ、As-Is と To-Be の差を解消するための最善の手段を選択する (Gap Analysis) ことであるということです。
Profiling is a framework for developing "Shared Concept" as "Program Charter (Why to do)" , in which to create, spun and outline a dream.
The profiling framework is based on the idea that there is a desirable state called the To-Be Model and a current state called the As-Is Model, and that there are various ways (scenarios) to reach from As-Is to To-Be.
According to this idea, problem solving is to clarify To-Be and As-Is and to select the best method to eliminate the difference between As-Is and To-Be (Gap Analysis).
プロファイリングのロードマップ
Profiling Roadmap
その体系は下記のようになります。
The structure is as follows.
1. 環境分析
Environmental Analysis
1.1 外部環境分析
External Environment Analysis
1.1.1 PEST分析
PEST Analysis
P: Politics(政治的要因):
規制など、市場のルールを変化させるもの
・法律、法改正(規制・緩和)
・税制、減税・増税
・政治、政権交代
・裁判制度
・政治団体、デモ
Anything that changes the rules of the market, such as regulations
・ law, law revision (regulation / relaxation)
・ tax system, tax reduction / tax increase
・ politics, change of government
・ court system
・ political organizations, demonstrations
E: Economy(経済的要因):
景気や経済成長など、価値連鎖に影響を与えるもの
・景気動向
・経済成長率
・物価
・為替・株価・金利・原油
・消費動向
What affects the value chain, such as the economy and economic growth
・economic trends
・economic growth rate
・prices
・ exchange rate, stock price, interest rate, crude oil
・ consumption trends
S: Society(社会的要因):
人口動態の変化など、需要構造に影響を与えるもの
・人口動態・・密度・構成
・流行・世論
・世帯
・宗教・教育・言語
・老齢人口・少子化
What affects the demand structure, such as demographic changes
・demographics, density, composition
・ fashion, public opinion
・ household
・ religion, education, language
・ old population, declining birthrate
T: Technology(技術的要因):
ITなど、競争ステージに影響を与えるもの
・インフラ
・IT活用
・イノベーション
・特許
・新技術、技術開発
IT or other items that affect the competition stage
・ infrastructure
・ IT utilization
・ innovation
・ patent
・ new technology, technology development
1.1.2 5フォース分析
Force Analysis
・業界内の競合企業
・新規参入の脅威
・代替品の脅威
・売り手の交渉力
・買い手の交渉力
・ competitive companies in the industry
・ threat of new entry
・ alternative threats
・ seller's bargaining power
・ buyer bargaining power
1.2 内部環境分析
Internal Environmental Analysis
1.2.1 3C分析
3C Analysis
・Customer(顧客)
・Competitor(競合)
・Company(自社)
1.2.2 SWOT分析
SWOT Analysis
・Strength(強味)
・Weakness(弱味)
・Opportunity(機会)
・Threat(危機)
1.2.3 SWOTクロス分析
SWOT Cross Analysis
・SO戦略(maxi-maxi)
・ST戦略(maxi-mini)
・WO戦略(mini-maxi)
・WT戦略(mini-mini)
2. As-Isモデル/To-Beモデル
As-Is model / To-Be model
2.1 5W1H分析
5W1H Analysis
(Why/What/When/Where/Who/How)
2.2 Gap Analysis
2.3 シナリオ分析
Scenario Analysis
3. STPモデル
STP model
3.1 Segmentation
3.2 Targeting
3.3 Positioning
4. Program Charter(憲章)
4.1 Vision(目的)
4.2 Mission(目標)
4.3 Scope(方針)